Het blijft een hot topic: overbelading. Je hoort er de gekste cowboyverhalen over op forums en ziet ook antwoorden als “ik rij al 20 jaar te zwaar en nooit een boete gehad”. Overbelading wordt altijd in één adem genoemd met het C1 rijbewijs. Begrijpelijk, maar niet helemaal correct.

Kentekenbewijs

Het kentekenbewijs bepaalt of je een B of C1 rijbewijs nodig hebt. Als op het kentekenbewijs vermeld staat dat de camper een ‘toegestane maximum massa’ heeft tot 3.500 kg is rijbewijs B nodig. Daarboven (tot 7000 kg) heb je een C1 nodig en boven  7000 kg een C-rijbewijs.

Laadvermogen

Het laadvermogen is ‘toegestane maximum massa’ minus de ‘massa ledig voertuig’. Deze massa ledig voertuig is de ‘massa in bedrijfsklare toestand’, verminderd met 100 kg. De ‘massa in bedrijfsklare toestand’ is het chassis, de carrosserie, koelvloeistof, smeermiddelen, brandstof (tank 90% vol), Water (tank 90% vol), reservewiel, gereedschap en bestuurder (75 kg). Dat is dus ook de reden dat fabrikanten het reservewiel vaak weglaten en vervangen door een pechsetje: zo verhoog je het laadvermogen. Bedenk ook dat alle extra’s ‘aan de camper’ ook aan je nuttig laadvermogen knabbelen: een luifel, een oven, je level systeem, je airco etcetera. Hoe meer ‘ opties’ des te minder je aan lading kunt meenemen. Bedenk ook dat iedere passagier buiten de bestuurder óók ‘lading’ is.

Overbelading

De camper is dus overbeladen, wanneer het laadvermogen overschreden wordt. Het gekke is: als je toegestane maximum massa 3500 kg is hij weegt volbeladen 3900 kg, dan krijg je dus geen boete omdat je een B-rijbewijs hebt (de toegestane massa is immers 3500 kg). Je krijgt wél een fikse boete voor de overbelading.

Technisch toegestane massa

Onze ‘heavy’ camper heeft een technisch toegestane massa van 4250 kg. Omdat André nog geen C1 rijbewijs had, hebben we hem bij de RDW laten omzetten naar 3500 kg. Dat is dus eigenlijk een juridisch en zo je wilt belastingtechnisch truukje. Met dezelfde kar kunnen we nu (weliswaar met weinig lading) met het B-rijbewijs rondrijden. Laten we even stellen dat onze NO-MAD ‘ledig’ 3400 kg weegt. Het laadvermogen is dan 3500 – (3400-100) = 200 kg. Is het C1 rijbewijs binnen, dan wordt hij weer teruggezet naar 4250 kg. Het laadvermogen wordt dan 4250 – (3400-100) = 850 kg. We kunnen dan à raison van, zeg, € 1400 voor de C1, plus hogere wegenbelasting, plus hogere tol, plus hogere kosten veerboten, plus snelheidsrestricties buitenlandse wegen, maar liefst 650 kg meer meenemen. Let wel, aan de wagen zelf is NIETS veranderd. Maar goed, we besparen ons zo wel een aantal boetes op overbelading. En die zijn niet mals.

Europa

We hebben even gezocht naar een goed overzicht van de getolereerde overschrijding van het laadvermogen in Europese landen en van de hoogte de boetes, behorend bij deze overtreding. Er zitten nog al wat verschillen in: Nederland is behoorlijk tolerant, maar er zijn ook landen waar je voor 1 kg overbelading al beboet wordt…

Het meest complete overzicht dat wij hebben kunnen vinden vind je hier.  Sorry, het is een Duitse site, hou Google Translate dus maar paraat. Het overzicht dekt helaas niet alle Europese landen. Weet iemand een completer overzicht? We houden ons aanbevolen!

Assen

Let bij de belading van jullie slakkenhuisje óók op de verdeling van de lading over de assen. Voor de goede bestuurbaarheid is bepaald, dat 30% van de totale massa op de vooras moet rusten.

Over dit onderwerp is vast nog veel meer te schrijven. Heb je aanvullende feitelijke informatie (geen meningen dus) over dit onderwerp, dan zijn die meer dan welkom via deze website, onze facebook pagina of ons twitter account. Wie weet zit er nog een nieuwe blogpost in:)

Verzoekje:

We vinden het fijn als je ons laat weten wat je van deze informatie vind. We vinden het ook fijn als je de advertenties tussen de teksten bekijkt. Kleine moeite – en drie bekeken advertenties is weer een liter diesel 🙂