Overbelading

Het blijft een hot topic: overbelading. Je hoort er de gekste cowboyverhalen over op forums en ziet ook antwoorden als “ik rij al 20 jaar te zwaar en nooit een boete gehad”. Uit een peiling van de NKC blijkt dat 2 op de 5 camperaars hun camper nog nooit gewogen heeft. 1 op de 4 van de campers is wel eens te zwaar beladen op pad gegaan. Nog eens 20 procent heeft daarnaast geen idee of hun voertuig wel eens te zwaar beladen is geweest. 

Hoeveel weegt dat?

Passagier75 kg
Luifel35 kg
Satelliet, ontvanger, TV18 kg
Zonnepaneel10 kg
Extra huishoudaccu25 kg
Gasfles15 kg
Schoon water100 kg
Vuil water20 kg
Drager met 2 e-bikes75 kg
Airconditioning20 kg
Kampeertafel met 2 stoelen10 kg
Boeken, kleding, laptop, beddengoed50 kg
Schoonmaakmiddelen, gereedschap, diversen25 kg
Proviand15 kg
Bron: NKC

Kentekenbewijs

Overbelading wordt altijd in één adem genoemd met het C1 rijbewijs. Begrijpelijk, maar niet helemaal correct. Het kentekenbewijs bepaalt of je een B of C1 rijbewijs nodig hebt. Als op het kentekenbewijs vermeld staat dat de camper een ‘toegestane maximum massa‘ heeft tot 3.500 kg is rijbewijs B nodig. Daarboven (tot 7500 kg) heb je een C1 nodig en boven  7500 kg een C-rijbewijs.

Laadvermogen

Het laadvermogen is ‘toegestane maximum massa’ minus de ‘massa ledig voertuig‘. Deze massa ledig voertuig is de ‘massa in bedrijfsklare toestand‘, verminderd met 100 kg.
De ‘massa in bedrijfsklare toestand’ is het chassis, de carrosserie, koelvloeistof, smeermiddelen, brandstof (tank 90% vol), Water (tank 90% vol), gereedschap, bestuurder (75 kg) en het reservewiel. Dat is dus ook de reden dat fabrikanten het reservewiel vaak weglaten en vervangen door een pech-setje: zo verhoog je het laadvermogen.
Bedenk ook dat alle extra’s ‘in en aan de camper’ ook aan je nuttig laadvermogen knabbelen: een luifel, een oven, je level systeem, je airco etcetera. Hoe meer ‘opties’ des te minder je aan lading kunt meenemen. Bedenk dat iedere passagier (dus: buiten de bestuurder) óók ‘lading’ is.

Overbelading

De camper is dus overbeladen wanneer het laadvermogen overschreden wordt. Het gekke is: als je toegestane maximum massa 3500 kg is hij weegt vol beladen 3900 kg, dan krijg je dus geen boete als je een B-rijbewijs hebt (de toegestane massa is immers 3500 kg). Je krijgt wél een fikse boete voor de overbelading.

Meet je gewicht per wiel.

Technisch toegestane massa

Onze ‘heavy’ camper heeft een “technisch toegestane massa” van 4250 kg. Omdat André nog geen C1 rijbewijs had, hebben we NO-MAD bij de RDW laten omzetten naar 3500 kg. Dat is dus eigenlijk een juridisch en zo je wilt belastingtechnisch truukje. Met dezelfde kar kunnen we nu (weliswaar met weinig lading) met het B-rijbewijs rondrijden. Laten we even stellen dat onze NO-MAD ‘ledig’ 3400 kg weegt. Het laadvermogen is dan 3500 – (3400-100) = 200 kg. Toen het C1 rijbewijs binnen was, is hij weer teruggezet naar 4250 kg. Het laadvermogen was daarna 4250 – (3400-100) = 850 kg.

We kunnen nu tegen de kosten van € 1400 voor het C1 rijbewijs èn een hoger tarief aan wegenbelasting, èn hogere kosten op tolwegen, èn hogere kosten voor veerboten, èn snelheidsrestricties op buitenlandse wegen zo’n 650 kg méér meenemen. Let wel, aan de wagen zelf is dus NIETS veranderd. Maar goed, we besparen ons zo wel een aantal boetes op overbelading. En die zijn niet mals.

Of een camper opgewaardeerd kan worden naar een hoger maximum toegestane massa hangt dus af van de technisch toegestane massa. Dat is ook niet zo gek: de techniek (onderstel, remmen, vering, etc) bepaalt wat jouw camper zoal aankan. Het is onder omstandigheden mogelijk de technisch toegestane massa te laten verhogen. Het voert te ver in dit artikel om dat uit te diepen. Zoek op google en je komt in een woud aan artikelen over kosten, bureaucratie en ellende.

Weet wat je weegt

Hoe kom je er eigenlijk achter wat je camper vol beladen weegt? Door te wegen, natuurlijk. Wij maken je het gemakkelijk: we hebben een database met alle Nederlandse weegbruggen die ook campers wegen. Je kunt natuurlijk ook zelf een weegschaal aanschaffen, zoals op de foto hierboven.

Let bij de belading van jullie slakkenhuisje óók op de verdeling van de lading over de assen. Voor de goede bestuurbaarheid is bepaald, dat 30% van de totale massa op de vooras moet rusten. Weeg op de weegbrug dus de druk van de vooras en de achteras apart. Door deze twee op te tellen ken je het totaal gewicht van je reishuisje. Vandaar dat in onze database informatie bevat over de tarieven voor ‘enkele weging’ en ‘dubbele weging’. Verder nemen we ook gegevens op over de weegtolerantie (bij voorbeeld: stappen van 20 kg.).

Wat je bij een weegbrug niet meet, is de verdeling van het gewicht over de linker en de rechter kant van je camper. Dat is natuurlijk ook van belang in verband met de wegligging, ongelijkmatige slijtage, etc. Dit kun je met zo’n weegschaal goed achterhalen. Hier meet je per band het gewicht. Met de som van het gewicht op de twee voorbanden meet je de massa op de vooras. Met de som van het gewicht op de linker voor- en achterband meet je de massa van de linkerkant van je camper. Meten is weten.

Aanhanger

Dan nemen we de zware dingen toch mee in een aanhanger? Nou… denk daar nog eens over na! Met een B rijbewijs mag je een aanhanger trekken die in totaal met lading niet zwaarder is dan 750 kg en dan alléén als de totale massa van het trekkend voertuig en de aanhanger onder de 3500 kg blijft. Bestuurders met een rijbewijs C1 mogen altijd een aanhanger tot 750 kg trekken, ongeacht het totaalgewicht van de combinatie. Voor het trekken van een een aanhangwagen met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg heb je altijd een “E” rijbewijs nodig (BE, C1E). Bij BE mag de aanhanger niet zwaarder zijn dan 3500 kg. Hierop zijn enkele uitzonderingen (zie https://www.rdw.nl). Voor C1E geldt een maximum gewicht voor de aanhanger van 12000 kg. Zie dát maar eens te trekken, met je campertje :). Enneh… bedenk ook dat vooruit rijden heel iets anders is dan achteruit rijden met een aanhanger! Hoeveel PK heeft jouw camper eigenlijk? Rijdt dat een beetje lekker, de berg op met zo’n aanhanger?

Europa

We hebben even gezocht naar een goed overzicht van de getolereerde overschrijding van het laadvermogen in Europese landen en van de hoogte de boetes, behorend bij deze overtreding. Er zitten nog al wat verschillen in: Nederland is behoorlijk tolerant, maar er zijn ook landen waar je voor 1 kg overbelading al beboet wordt… Let op: overbelading is in principe overal bekeurbaar, ook in Nederland! Naast een bekeuring loop je ook de kans dat je een deel van je lading ter plekke uit moet laden, wil je verder mogen rijden…

Het meest complete overzicht dat wij hebben kunnen vinden vind je hier.  Sorry, het is een Duitse site, hou Google Translate dus maar paraat. Het overzicht dekt helaas niet alle Europese landen. Weet iemand een completer overzicht? We houden ons aanbevolen!

Verzekering

Check vóórdat je besluit het er op te wagen om overbelast op vakantie te gaan nog wèl even je verzekeringspolis. Goede kans dat jouw verzekering geen schade dekt bij overbelading. Het is maar even een weetje…

Oproepje

Over dit onderwerp is vast nog veel meer te schrijven. Heb je aanvullende feitelijke informatie (geen meningen dus) over dit onderwerp, dan zijn die meer dan welkom via deze website, onze facebook pagina of ons twitter account. Wie weet zit er nog een nieuwe blogpost in:)